Verzekeraars blij met zekerheid Glaskeur:

‘Vrijblijvendheid is verdwenen’

Voor verzekeraars zorgt de komst van Glaskeur voor rust en duidelijkheid. Het keurmerk voorkomt wildgroei aan eigen regels en normen en zorgt dankzij de onafhankelijke controles voor gegarandeerd vakwerk. Jan Britink, technisch inspecteur van Samenwerking Glasverzekering, die als specialist heeft meegewerkt aan de totstandkoming van het Keurmerk: ‘We willen weten dat het goed zit. Glasherstelbedrijven zijn ook ons visitekaartje.’ 

Kwaliteitsnormen
Voor verzekeraars telt eigenlijk maar één ding: snelle en goede afhandeling van glasschades. Zo voorkomen ze zoveel mogelijk hinder bij hun verzekerden (particulieren en organisaties) en bereiken ze maximale efficiëntie in hun dienstverlening. Om die zekerheid voor zichzelf in te bouwen ontwikkelde Samenwerking Glasverzekering, specialist in glas, in het verleden al verschillende eigen kwaliteitsnormen. Britink: ‘Daarbij stelden we bijvoorbeeld eisen op het gebied van praktische herstelwerkzaamheden. Is het herstelwerk vakkundig gedaan? Maar daarnaast hadden we ook aandacht voor het vergroten van veiligheid. Is er bijvoorbeeld veiligheidsglas geplaatst bij een ruit die doorvalrisico’s kent? We controleerden dan zelf eens in de zoveel tijd of de normen werden nageleefd.’

Onafhankelijke controle
Met de komst van Glaskeur verdwijnt voor verzekeraars de noodzaak voor eigen normen en wordt hen de zorg over de naleving ervan volledig uit handen genomen. ‘We weten nu gewoon zeker dat er gegarandeerd vakwerk wordt geleverd volgens de geldende regels en meer’, zegt Britink. ‘Glaskeur is een allesomvattend keurmerk, waarin alle belangrijke NPR- en NEN-EN normen samenkomen en eenduidigheid ontstaat in materiaalkeuzes, werkwijzen en communicatie. En waar eerdere certificeringen of keurmerken nog een bepaalde vorm van vrijblijvendheid kenden is dat hierbij anders. Doordat glasherstelbedrijven meerdere keren per jaar worden gecontroleerd door een onafhankelijke partij (SKG-IKOB) is de vrijblijvendheid volledig verdwenen.’ 

Visitekaartje
Dat geeft niet alleen rust, legt Britink uit, het zorgt ook voor een betere uitstraling van zijn eigen organisatie. ‘Onze klanten vertrouwen erop dat we hun glasschade van melding tot betaling regelen. Daarvoor zijn we deels afhankelijk van onze herstelpartners. Door te werken met Glaskeur-glasherstellers weten we zeker dat onze klanten goed worden geholpen, garantie goed is geregeld en veiligheid voorop staat. Zo zijn Glasherstelbedrijven ook voor ons een goed visitekaartje!’

Reageren

stuur dan een e-mail naar

firstglass@sghog.nl