Kenniscentrum Glas wil met meer begrip frustraties en kosten beperken

‘Kennismakelaar’ gaat voor foutloze glassector

Kenniscentrum Glas (KCG) wil alle bedrijven die met glas te maken hebben verbinden door scholing, advies en voorlichting. Directeur Theo van der Zwaan: “Er kan nog een hoop beter in de glasketen.”

Krommunicatie
Glaszetten was lange tijd een vak dat je leerde van een oudere collega, waar geen studie aan te pas kwam. Door voortschrijdende technische ontwikkelingen en veranderende regelgeving is scholing geen overbodige luxe meer. “Een glaszetter is een vakman en glas een ingewikkeld product’’, zegt Theo van der Zwaan, directeur van Kenniscentrum Glas. “Het kennisniveau van werknemers in de glasbranche en daarbuiten verschilt, waardoor er nog regelmatig communicatiefouten worden gemaakt in de bouwketen. Met frustratie en onnodige kosten als gevolg.’’

Kennis als verbinding
KCG ziet zichzelf als onafhankelijke stichting als ‘kennismakelaar’ voor iedereen die met de glasbranche te maken heeft. Van glaszetters tot architecten en van aannemers tot toezichthouders. “Door workshops, opleidingen en cursussen aan te bieden aan al deze doelgroepen, willen we de verschillende partijen beter met elkaar verbinden. Immers, wanneer je beiden weet waar je over praat wordt communiceren een stuk efficiënter. Zo ontstaan er minder fouten en stijgt het algehele niveau van de glasbranche.’’

Technisch en niet-technisch
Dat resulteert in scholing die zowel vaktechnisch als niet-vaktechnisch is. “Vaktechnische cursussen richten zich bijvoorbeeld op materiaalkennis, voorschriften en werkmethoden. Maar er zijn ook pakketten voor bouwcalculators of verkoop- en inkoopafdelingen. Niet-vaktechnische opleidingen zijn er op vele vakgebieden. Alle cursussen zijn op maat gemaakt voor de klant en de doelgroep, zodat we iedereen maximaal ondersteunen.’’

 
‘Lek’ isolatieglas: garantie of niet?
‘Lek’ isolatieglas (condens tussen de ruiten) hoort in principe bij de productgarantie. Maar… niet altijd. Als de schade is veroorzaakt door foute montage, dan krijg je niets vergoed van de producent. Kies daarom altijd voor vakmanschap.

Reageren

stuur dan een e-mail naar

firstglass@sghog.nl