Service Glasherstel OverGelder sponsor Jazz & So

Na de geslaagde pilot van 2016 heeft dit evenement een vaste plaats gekregen op de Zutphense evenementen-kalender: het Jazz & So-festival. Vele duizenden liefhebbers kunnen ook dit jaar weer gaan genieten van fijne jazz in vele stijlen én van het gezellige, feestelijke sfeertje in Zutphen. Service Glasherstel OverGelder draagt het drie-daagse festival een warm hart toe en sponsort daarom ook dit jaar weer dit bijzondere evenement.

In verzet tegen de gelikte glaskunst

Glas staat symbool voor moderne, strakke, smetteloze vormgeving. Daar rekent glaskunstenaar Frank Biemans in zijn werk graag mee af.

Grote naam
Maak je een lijstje van bekende glaskunstenaars in Nederland, dan staat Frank Biemans ergens bovenaan. De Nijmeegse kunstenaar, ontwerper van de televisietrofee de Nipkowschijf en het recente kunstwerk ‘Wandelhart’ in Nijmegen, mag niet klagen. “Ik heb het geluk dat ik niet hoef te bedelen voor een expositie.’’ Biemans is geïntrigeerd door glas. Hij maakte in de jaren ’80 veel functionele vlakglasobjecten, maar richt zich inmiddels voornamelijk op zijn eigen creaties. Van raam- en gevelversieringen tot glazen grafmonumenten en beelden voor binnen en buiten .

Uniek materiaal
In zijn huidige werk benut Biemans de unieke mogelijkheden van glas. “Door de transparantie en de weerspiegeling ontstaat een vierde dimensie. De plek waar je staat, de lichtinval en het kleurgebruik creëren een wisselend beeld als je door en naar het glas kijkt. Dat is uniek ten opzichte van andere materialen.’’ Door middel van fusing (versmelten van verschillende glassoorten) en het mengen van materialen komt Biemans tot atypische creaties. Het is een breuk met het klinische, gelikte glasgebruik. “Glaskunst bestaat grotendeels uit strakke of bolle vormen. Het is gepolijst, sierlijk. In mijn werk verzet ik me daar tegen. Met behulp van rauwe mallen wil ik de zeggingskracht van mijn beelden versterken, de strijd met het materiaal aangaan. Dat doe ik bijvoorbeeld door grof reliëf te gebruiken, te variëren in glasdikte en kleuren en materialen te combineren.’’

Toekomst
Het levert kunstwerken op die het predicaat monumentaal zeker verdienen. Ze zijn indruk-wekkend en geen werk is hetzelfde. Je ziet de hand van Biemans. Of hij nog inspiratie heeft? “Zeker, ik werk op dit moment met de castingtechniek. Dat lijkt op het gieten van een bronzen beeld, maar dan met kristalglas. Heel secuur werk en mooi om te doen. Bovendien was het bijzonder om het kunstwerk “Wandelhart” voor de honderdste keer Vierdaagse te maken in mijn eigen stad. Ik ben heel tevreden met hoe het nu gaat en hoop nog even door te kunnen.”

Olympisch tintje aan Deventer wielerklassieker

De Giro D’Italia was vermakelijk, zeker. In Deventer ontstond echter een nieuwe klassieker: de Ronde van Vedett. De wielerwedstrijd door de historische straten van Deventer werd namelijk gewonnen door een heuse Olympisch kampioene. Baanwielrenster Elis Ligtlee ging er met de winst vandoor, vlak voor een andere Olympisch kampioen: schaatser Stefan Groothuis. Oud-wielrenner en voormalig Rabobankploegleider Theo de Rooij maakte het podium compleet. Zulke grote namen zien bij zo’n bijzonder evenement doet ons als trotse sponsor heel erg goed! Ook wij zijn er weer bij volgend jaar.

“Ik werkte ooit een dag op kantoor, maar wilde terug”

Luigi D’Alessandro is een oud-gediende. Wat heet: hij is al 23 jaar servicemonteur bij Service Glasherstel OverGelder. En dat blijft hij voorlopig ook nog wel.

Neem ons even mee terug. Hoe kwam je hier 23 jaar geleden terecht?
Ik was een 18-jarige automonteur toen mijn contract bij een garage afliep. Ik werd door mijn vriendin (nu vrouw) geattendeerd op een vacature bij een glasherstelbedrijf en heb gesolliciteerd. Nadat dat bedrijf failliet ging werd ik overgenomen door Service Glasherstel OverGelder. En ik ben niet meer vertrokken.

Je kan dus zeggen dat het goed bevalt?
Zeker. Ik heb het prima naar mijn zin!

Wat maakt het glasmonteurschap zo mooi?
Ik hou van het contact met mensen. Door mijn werk kom ik overal over de vloer. Jong, oud, rijk, arm, van verschillende afkomst, elke ontmoeting is anders en elke werkdag is anders. Dat vind ik mooi, ik verveel me geen dag. Ik heb ooit een dag op kantoor gezeten, omdat ik dacht dat ik dat wilde. Ik vroeg meteen om terugplaatsing.

Wat is er aan je werk veranderd in de afgelopen 23 jaar?
Veel. En ten positieve. We waren vroeger met tien servicemonteurs een grote etalageruit aan het monteren, waarbij de helft deels stond toe te kijken of we stonden op gammele ladders op drie hoog een ruit te zetten. Als je daar nu aan terug denkt… is er veel veranderd. We werken nu met verrijkers voorzien van een glaszetkraan over de werkbak en maken bijvoorbeeld ook gebruik van een pda (met VITRIS-app). Er wordt dus veel veiliger en efficiënter gewerkt. En tevens belasten we ons lichaam nu ook minder.

Dus nu ben je zo fit als een hoentje?
Nou, ik ben 47 en het kraakt wel hier en daar. Maar ik blijf dit werk graag nog even doen. Als ik 60 ben kijken we nog een keer. (Luigi lacht)