Één van de grootste producenten en leveranciers van beglazingsartikelen

“Iedereen wil een beetje zijn zoals Belned”

Al bijna veertig jaar domineert Belned de markt voor beglazingsartikelen. En als het aan de producent en leverancier zelf ligt, blijft dat nog wel even zo. Verkoopleider Frank van Woensel: “We willen toonaangevend blijven.’’

Schuurtje
Het begon ooit in een schuurtje in het Brabantse buitengebied. Roel den Braven zette wat houten plankjes in een grondverf en verkocht ze. De verkoop van gegronde glaslatten was begonnen. Scheelde weer werk voor schilders. Dit ogenschijnlijk simpele klusje groeide uit tot Belned, één van de grootste producenten en leveranciers van beglazingsartikelen in Nederland. Met veertig werknemers en twee vestigingen in Raamsdonksveer.

Glaslatten
Glaslatten vormen nog steeds de rode draad door Belned. De houten latjes die een ruit op zijn plaats houden in het paneel zijn onopvallend, maar cruciaal in de glas-herstelbranche. Kwetsbaar ook, zeker als ze van hout zijn. Houtrot, verzwakking of kleurverlies liggen op de loer. Daarom is het niet gek dat Belned al bijna 40 jaar werkt aan de verbetering en verfijning van glaslatten. “Wij produceren nu gegronde, niet-gevingerlaste, houten glaslatten’’, vertelt Van Woensel. “Onze glaslatten hebben een watergedragen grondverf die we samen met AkzoNobel hebben ontwikkeld. Deze verf onthecht niet en hecht met elke andere verfsoort. Bovendien bestaat de lat uit één stuk hout, waardoor er geen lijmlagen zijn die kunnen verzwakken. Het is een duurzaam product, dat ook nog eens van hout uit een PEFC-gecertificeerd (duurzaam) bos wordt gemaakt.’’

Kwaliteit
Belned wil synoniem staan voor kwaliteit en service. Nog steeds op het gebied van glaslatten (waarvan ze inmiddels 3.000.000 meter per jaar leveren) maar ook voor alle andere artikelen die ze leveren aan groothandels, aannemers, glaszetters en schilders. “Of het nu gaat om voorzetramen, beglazingsblokjes, ventilatieroosters of kitten, we willen exclusief en toonaangevend blijven. We merken dat we in de markt bekend staan om onze goede producten en uitgebreide kennis. We worden veel gekopieerd door concurrenten. Dat is mooi, want dat betekent dat iedereen een beetje Belned wil zijn. Tegelijkertijd betekent het dat we nooit stil kunnen staan.’’

Groei
De ambitie van Belned is groeien, de internationale verkoop uitbreiden en andere markten aanboren. “Zo werken we aan de verkoop van een exclusieve kit die onder water droogt. Ideaal voor sanitair of zwembaden. We proberen op elk vlak toonaangevend te blijven en onze kennis te vergroten. Zo blijven we bekend staan als een betrouwbare partner.’’

Reageren

stuur dan een e-mail naar

firstglass@sghog.nl