Supermarkt Coop als centrale punt in de wijk
Maatschappelijke betrokkenheid en duurzaam ondernemen zijn centrale thema’s bij Coop. De supermarktketen ziet zichzelf als middelpunt van de wijk.
Het is moeilijk om Johnny Hummel te spreken te krijgen. De 26-jarige filiaalmanager van de Coop aan de Distelvlinderlaan in Apeldoorn rent de hele dag van hot naar her. “Even heel druk nu’’, klinkt het regelmatig. Zijn supermarkt in de wijk Zuidbroek is een populaire plek voor. De winkel is relatief klein, met 30 medewerkers en een bescheiden oppervlak. “Maar de wijk ontwikkelt zich snel, dus de winkel ook. Er worden nog een paar honderd nieuwbouwwoningen gebouwd’’, aldus Hummel.
Coop
Maar hoe hard de winkel ook zal groeien, kleinschaligheid verdwijnt niet uit het concept. Dat is namelijk de kracht van Coop. De keten zet in haar duurzaamheidsbeleid in op vier pijlers: bewuste keuze, beter milieu, onze mensen en maatschappelijke betrokkenheid. Zo maken alle Coop-winkels gebruik van 100 procent groene stroom, haalde Coop in 2015 ruim 152.000 euro op voor het Rode Kruis en organiseert het jaarlijks de Doekoe-actie met de Johan Cruijff Foundation, Arla Foods en Unilever. Daarmee zamelen ze geld in om sport- en spelmaterialen aan te schaffen voor lokale basisscholen. Bovendien worden individuele winkels gestimuleerd om bij te dragen aan de leefbaarheid in de buurt.
Buurtfunctie
Vooral in dat laatste is de locatie van Hummel sterk. “Wij hebben een bijzondere binding met de wijk. We werken intensief samen met Stichting de Passerel, die mensen met een verstandelijke beperking begeleidt. We huren het pand van de stichting en hebben in ruil daarvoor vijf mensen met een verstandelijke beperking in dienst. Eén fulltime en de anderen halve dagen. Ze doen van alles: vakkenvullen, schoonmaken, productcontroles… Het zijn fantastische werknemers die de rest enorm veel energie geven. Ze zijn net zo enthousiast over hun werk als over hun weekenduitstapjes. Prachtig.’’
Daarnaast werkt Hummel samen met kinderactiviteitencentrum Het Kristal. “Daarbij kun je denken aan lampionnen maken met Sint Maarten, maar ook het organiseren van een kinderkookcafé. Hier leren kinderen met onze producten kleine gerechtjes maken. We werken daar graag aan mee. Hetzelfde geldt voor koken met volwassenen overigens, we ondersteunen ook vaak buurtbarbecues.’’ De dienstbaarheid voor de wijk wordt gewaardeerd. “Dat krijgen we vaak terug van klanten. Zij hebben het gevoel dat we voor hen klaarstaan.’’
Schade
Als je zelf zo veel moeite steekt in het ondersteunen van anderen is het ook prettig als dit voor jou gebeurt als er problemen zijn. En problemen waren er. Enkele weken geleden gooiden vandalen op zondag de grote glazen pui aan de voorkant kapot. “Via het alarmnummer van het hoofdkantoor werd Service Glasherstel OverGelder ingeschakeld. Twee uur later waren ze er al. Helaas waren deze specifieke ruiten niet op voorraad, maar het geheel werd direct wind- en weerdicht gemaakt met een noodreparatie. Een aantal weken later werd alles definitief hersteld. Dat ging allemaal vakkundig en professioneel. De financiële afhandeling? Daar heb ik verder geen omkijken naar gehad, dat is allemaal via het hoofdkantoor geregeld. Erg prettig dat alles zo snel en soepel is gegaan.’’
Johnny Hummel, filiaalmanager Coop
“Klanten hebben het gevoel dat we voor ze klaarstaan”