ROC van Twente Locatie De Gieterij: onderwijs in een imposant glazen huis

“Ondersteuning is bittere noodzaak”

Transparantie, zichtbaarheid en veiligheidsgevoel, daar draait het om bij locatie De Gieterij van het ROC van Twente. En daar hoort verantwoordelijkheid bij, ook van partners.

ROC van Twente
Meer dan 6000 studenten lopen dagelijks het industrieel ogende pand van ROC van Twente locatie De Gieterij binnen, op weg naar één van de 100 opleidingen. Daar wachten zo’n 1.000 medewerkers op ze. De Gieterij is de hoofdlocatie van het ROC, dat in totaal ruim 18.000 leerlingen telt en 2.000 medewerkers, en straalt dat ook uit. Het gebouw kent een indrukwekkende 55.000 m² vloeroppervlak en bestaat voor een groot deel uit glas. Bewust, zegt locatiemanager Marcel van Vliet. “We leiden 60 procent van de Twentse beroepsbevolking op en dat mag gezien worden. Je kijkt in de werkplaatsen van automonteurs en ziet verpleegkundigen oefenen met patiënten. Daarnaast geeft de openheid van glas de leerlingen een gevoel van veiligheid.’’

Facilitaire diensten
Dit ‘zaakje’ draaiende houden is een hele klus. Van Vliet, verantwoordelijk voor de huisvesting: “We hebben de beveiliging, de receptie, een servicebalie (voor storingen), facilitair medewerkers, kluisbeheer, logistiek van goederen, afval, postvoorzieningen, allerlei onderhoudszaken en roostering.’’ Alles om de leerling en leerkracht te ondersteunen in hun werkzaamheden. Zeker met 5.000 á 6.000 mensen die dagelijks rondlopen kan er wel eens iets mis gaan. En met een grotendeels glazen gebouw, bestaat het risico op gevaarlijke schade. “We hebben in verhouding weinig glasschade, maar incidenten komen voor. Daarvoor schakelen we partners in, zoals Service Glasherstel OverGelder.’’

Werkbesparing
Wanneer de beveiligers de schade doorgeven aan Service Glasherstel heeft de school er eigenlijk geen omkijken meer naar. “Levertijden variëren, door ons robuuste glas dat soms is voorzien van kleurencoatings, maar het wordt altijd keurig opgelost. Het herstellen van de schade, maar ook de afhandeling met de verzekering. Service Glasherstel neemt ons veel werk uit handen. Dat is erg prettig, want door al onze eigen werkzaamheden is het voor ons bittere noodzaak om te worden ondersteund door partners.’’

Reageren

stuur dan een e-mail naar

firstglass@sghog.nl