BOWA innoveert glasbranche met administratiesysteem en app

BOWA: de digitale papierversnipperaar

Administratie kost enorm veel tijd en laten we eerlijk zijn: het werk wordt er niet leuker van. Daarom bedachten automatiseerder BOWA en Service Glasherstel OverGelder de VITRIS-app.

Glasmonteur met mobiel device
Vinkje hier, vinkje daar, papier ingevuld bij de klus. Nu nog even een briefje maken met de materiaalbestelling en afleveren op kantoor, zodat de mensen daar alles kunnen invoeren. Dit was lange tijd de realiteit bij glasherstelbedrijven. Tegenwoordig lopen alle servicemonteurs van Service Glasherstel met een mobiel device. Vrijwel al het administratieve werk gaat tegenwoordig namelijk via de VITRIS-app.

Alles-in-één
“Met de app kan een orderregistratie, inclusief de benodigde materialen, volledig worden ingevoerd’’, legt Marco Wagelaar, eigenaar van BOWA uit. “Doordat de applicatie op een ‘dwingende’ manier werkt (de monteur moet bepaalde stappen volgen, red.) is de registratie altijd compleet en worden fouten voorkomen. Bovendien gaat de informatie direct naar kantoor, zonder dat ze het daar opnieuw hoeven in te voeren.’’ Dat scheelt een hoop belangrijke tijd, legt zijn broer en mede-eigenaar Martijn uit. “Geld wordt voor glasbedrijven buiten verdiend. Hoe korter de doorlooptijd, hoe groter het aantal opdrachten. Bovendien ontstaat van elke klus een dossier. Die informatie is waardevol voor elke organisatie die altijd beter wil worden.”

Samenwerking
De app is een onderdeel van BOWA’s VITRIS, het softwarepakket voor de glasbranche. Nadat de vader van de gebroeders Wagelaar in het begin van de jaren ’90 de eerste software voor de glasbranche ontwikkelde, breidden zijn zoons BOWA flink uit. “De behoefte naar een kleinere papierstapel is alleen maar groter geworden. We zijn nu één van de marktleiders in Nederland en hopen in de komende jaren te internationaliseren.’’ De mobiele app werd in samenwerking met Service Glasherstel OverGelder ontwikkeld. “Een mooie samenwerking. Service Glasherstel kent de eisen en wensen vanuit de praktijk, wij de technische mogelijkheden. Zo ontstond een complete app, die zich nog steeds ontwikkelt.”

Innovator
BOWA ziet in de app een belangrijke stap voor de glasbranche. “De glasbranche is conservatief, maar de app is populair doordat het simpel en tastbaar is. We blijven door ontwikkelen. We hebben de database verbeterd waardoor je gemakkelijk kan zoeken naar orders. Daardoor heb je in een paar klikken de juiste informatie voor handen. Zo kan het over tien jaar zo maar zeldzaam zijn dat iemand nog papiertjes gebruikt in de glasbranche.”

Reageren

stuur dan een e-mail naar

firstglass@sghog.nl